Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

vrijdag 7 maart 2008

Nietig


De internationale Large Binocular Telescope in Arizona heeft voor het eerst foto’s van het heelal gemaakt met beide hoofdspiegels tegelijk.
Daarmee is het de grootste en krachtigste telescoop ter wereld.
Deze foto toont een sterrenstelsel dat zich op 102 miljoen lichtjaar van de aarde bevindt.
Voor de opnamen is gebruik gemaakt van een Italiaanse 36 megapixel-camera.

Eén lichtjaar is de afstand die het licht in één jaar aflegt.
Het licht heeft een snelheid van 300.000 km/sec.
In één seconde legt het licht dus 300.000 kilometer af.
In één minuut dus 60 x 300.000 = 18 miljoen kilometer.
In één uur 60 x 18 miljoen = 1080 miljoen kilometer.
In één dag 24 x 1080 miljoen kilometer = ongeveer 26.000 miljoen kilometer.
Dat is dus 26 miljard kilometer.
Per jaar legt het licht 365 x 26 miljard = 9500 miljard kilometer af, ofwel 9,5 biljoen kilometer, ofwel 9.500.000.000.000 km.
Bovengenoemd sterrenstelsel staat 102 miljoen lichtjaar.
Dat is dus 9.500.000.000.000 maal 102.000.000 km.

Kijk, dat zijn nog eens afstanden.
Ik vind Italië of Spanje al een eind.

Wat verbeelden we ons toch?
Waar maken wij ons toch druk om?
Het is allemaal zo klein en
nietig wat we doen en denken.
Die enkele jaartjes dat we levend op
deze aardbol bivakkeren.
Voor velen genoeg om zich ten
koste van anderen flink te verrijken.
Voor anderen genoeg om zich ten
koste van anderen macht toe te eigenen.
Bah.

DQ
.

Geen opmerkingen: