De Moldau, een rivier in Tjechië.
Smetana maakte er een z.g.n. programma
muziekstuk over.
Dat is muziek waarbij geprobeerd wordt het onderwerp in muziek te vatten.
Op de lagere school in Alkmaar werd het stuk in de klas gespeeld en uitgelegd.
Schoolradio!
Meer dan 60 jaar geleden.
Veel weet ik er niet meer van.
Wel de gevolgen voor mij.
We moesten er een opstel over schrijven.
In mijn opstel probeerde ik de beweging van de rivier te vatten.
Ik was uiterst tevreden over de in mijn ogen goed geslaagde poging.
Toen ik het opstel van de meester terug kreeg was het voorzien van een in rood weergeven zware onvoldoende.
Nog voel ik de pijn van het onbegrip.
Soms vraag ik me af of onderwijzers en opvoeders enig benul hebben wat ongenuanceerdheid en onbegrip voor gevolgen kan hebben.
Ik kan me herinneren dat ik weinig interesse meer had om enig gevoel in opstellen te leggen.
Waarom zou ik?
Het leverde rot cijfers op.
Maar nog erger, het deed pijn.
Op voorhand al.
En pas vele jaren later kon ik weer van klassieke muziek genieten.
Vreemd.
Of niet vreemd misschien.
Aan het voorval denk ik weinig.
Maar plotsklaps is het er weer.
Een onverwachtse associatie met het woord rivier en muziek.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten