Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

dinsdag 2 december 2008

Reacties nogmaals

Eerder schreef ik onder de titel "Reacties" een verwijzing naar een ander artikel n.l. "Wetenschap en Religie".
Ik zou er eigenlijk niet verder over moeten schrijven maar het blijft me dwars zitten en laat me niet los.
Heb er zelfs onrustig van geslapen al zal ook meegespeeld hebben dat ik niet helemaal in orde ben.

Hoe kan het dat iemand die zich een christen noemt steeds maar blijft zoeken naar iets in mijn schrijfsels dat inconsistent zou kunnen zijn?
Is men dan zo ontzettend zeker van zichzelf dat men zich het recht toeëigend om de ander geregeld te mogen kapittelen?
God staat achter hem en daarom is er dat recht?

Ieder volwassen mens heeft inconsequente kanten.
Gelukkig maar.
De basis verandert niet maar omstandigheden kunnen aanpassing behoeven.
Dat dan wel op basis van een stabiele achtergrond.

Wanneer men vindt dat het nodig is om iemand de maat te nemen dan zal dat lukken.
Altijd!

Maar waarom wil men dat?
Ik begrijp dat niet.
Dat is toch niet christelijk?

In mijn jeugd heb ik altijd gehoord dat een christen iets heeft waarop een niet-christen jaloers zou moeten zijn.
Hij heeft iets te bieden wat de ander (nog) niet heeft.
Daar ben ik het mee eens.
Als dat niet zo zou zijn wat is dan de waarde van het christenzijn voor de ander?

Al vaker ben ik teleurgesteld in christenen.
(Het zijn net mensen........)
Gelukkig is dat meestal niet het geval.
Integendeel.
De teleurstelling die ik soms heb is meestal een teleurstelling "op afstand".
Nu komt het dichterbij.
Vertrouwelijkheid wordt afgestraft.
Opmerkingen worden zelfs misbruikt.
En dat terwijl er in die vertrouwelijkheid een hulpvraag zit.
Waar is de bewogenheid voor de ander?
Onbegrijpelijk.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik wel weer worden gewezen op inconsistentie.
Dan gaat het dáár over, niet over de zaken waar het in diepste wezen om gaat.
Het is zo vermoeiend allemaal.
Zelfs mijn uitleg en verklaring worden bij de hoorns gepakt.
Ach.
Waarom?

Nooit heb ik van iemand gehoord dat ik arrogant ben.
Ik denk dan ook dat het niet arrogantie is als ik zeg:
"Zo'n christen wil ik niet zijn."

DQ
.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Gelukkig ben jij een andere Christen, eentje van formaat!!
Je veroordeelt nooit de persoon, alleen zijn daden. Je 'pakt' nooit iemand op zijn woorden, maar vermaant slechts af en toe zoals het hoort. Je haat nooit en bent bereid om met IEDEREEN te praten. Ook met die man, die aangeschoten ergens op een bankje zit en die door iedereen voorbijgelopen wordt.Ook door zovele christenen. Natuurlijk: niet alle christenen vertegenwoordigen altijd God, maar jij komt wel heel vaak heel dichtbij. Voor mij ben jij een Christen met een hele grote C !!

Je leerling

Wiebe zei

Beste DQ
Hoewel u mij vraagt niet meer te reageren word ik nu toch een beetje uitgedaagd.
Ik zal trachten te reageren op hetgeen u schrijft in deze post en proberen het geschrevene in andere posts te negeren.

"Heb er zelfs onrustig van geslapen"
Het spijt mij oprecht dat u door mijn uitspraken onrustig slaapt. Ik voer ter verdedeging aan dat iemand die iets op het www schrijft, reacties van aller aard moet verwachten en verwerken, als u dat niet kunt is het misschien beter om een blog op te zetten waar men lid van moet worden.Ik zou dan als voorwaarde stellen dat men lief en aardig moet reageren

"Hoe kan het dat iemand die zich een christen noemt steeds maar blijft zoeken naar iets in mijn schrijfsels dat inconsistent zou kunnen zijn?"
Ten eerste noem ik mij geen Christen maar ben ik een Christen.Ik zoek niet naar consistentie maar het ontbreken daarvan springt er, voor mij, erg vaak uit.

"Wanneer men vindt dat het nodig is om iemand de maat te nemen dan zal dat lukken.
Altijd!

Maar waarom wil men dat?
Ik begrijp dat niet.
Dat is toch niet christelijk?"
Dat moet u uitleggen. Waar baseert u op dat dit niet bij een Christen hoort of dat dit niet Christelijk is?

"Als dat niet zo zou zijn wat is dan de waarde van het christenzijn voor de ander?"
Deze uitspraak is m.i. een direct gevolg van een verkeerde uitleg van het Evangelie. Christen worden heeft als eerste en belangrijkste uitwerking een eeuwig leven. Dat men door het werk van Gods Geest een innerlijke verandering ondergaat is waar maar dit duurt een mensenleven en is pas volmaakt als men bij Christus is. U baseert uw mening over mij op een paar kenmerken van mij terwijl u mij niet kent. Waar staat in de Bijbel dat we geen kritiek op elkaar mogen hebben?

"Waar is de bewogenheid voor de ander?
Onbegrijpelijk."
Beste DQ, mijn bewogenheid zit 'm in het feit dat ik u de waarheid heb verteld. De waarheid over uw ongeloof en wat u daar aan moet doen. Wat stelt mijn liefde en bewogenheid voor als ik uw gedrag en handelen naar anderen toe bewonder maar u niet vertel dat u zich moet bekeren en uw vertrouwen in Christus moet stellen? Echt DQ geloof me als ik u vertel dat ik voor u bid en met uw eeuwigheidsbestaan begaan ben.

"Ik denk dan ook dat het niet arrogantie is als ik zeg:
"Zo'n christen wil ik niet zijn.""
Vooral uzelf blijven maar word alstublieft Christen. Word u bewust van uw zonden en bekeer u daarvan. Stel uw vertrouwen voor uw eeuwig leven in Jezus ipv uw goede werken. Ga door met uw goede werken maar vertrouw er niet op.

Met vriendelijke groet
Wiebe

Amigos para siempre zei

Dank Sebo

Hier proef ik wel begrip en steun, zonder dat er naar mijn mond wordt gepraat.

Johan

Wiebe zei

Beste DQ

Ik heb nagedacht over hetgeen ik geschreven heb. Ik heb nagedacht hoe ik het geschreven heb. Ik heb er over gesproken met een broeder en ben tot de conclusie gekomen dat ik u een excuus schuldig ben.

Ik heb in het openbaar gereageerd en moet nu dus even in het openbaar (figuurlijk)met de billen bloot.

Mijn oprechte excuses voor de cynische en sarcastische toon die in mijn reacties te overvloedig aanwezig was. Ik zal uw blog met belangstelling en de nodige kritiek blijven volgen maar zal mijn eventuele reaties in een andere toonzetting stellen.

Nogmaals mijn excuses
Wiebe

Amigos para siempre zei

Dank Wiebe.

Het valt niet altijd mee om met de billen bloot te gaan.
Ik zou zeggen, trek de broek maar weer aan :)

Ik denk dat je een poging moet doen om mij, als persoon, te begrijpen.
Dat moet kunnen want, volgens mij, is dat uit mijn log op te maken.

Ook ik ben wel eens cynisch.
Dat komt eigenlijk altijd uit oprechte verontwaardiging over het onrecht dat de één de ander aandoet.
In het klein, en in het groot.

De huidige crisis bewijst wat egoïsme kan doen en wie, n.l. de minstdraagkrachtige, er als altijd het slachtoffer van wordt.
Inderdaad, dat kan me boos maken.

Zelf ben ik bepaald niet rijk maar vermoedelijk zal ik weinig last van de crisis hebben. Het gaat dus niet om mij.

Bovendien is het niet zo dat ik slechts naar anderen kijk.
Ik schrik ook geregeld van mezelf.

Groeten, Johan