Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

dinsdag 29 januari 2008

Geloof en ratio.

In mijn omgeving bevinden en bevonden zich altijd veel overtuigd gelovige Christenen.
Ik heb er altijd met een zekere verwondering naar gekeken.
Hoe kan men zo overtuigd zijn?

Zelf heb ik sterk spirituele gevoelens maar dat is, althans voor mij, niet hetzelfde als geloof.
In de Bijbel staat: "Onderzoekt alles maar behoudt het goede".
Ik heb veel onderzocht maar weet nog steeds niet wat in dit verband "het goede" is.
Waarschijnlijk weet ik wel wat er hier wordt bedoeld maar ben ik hartstochtelijk zoekende naar het bewijs.
Iemand zei laatst tegen mij:
"Het is zo gemakkelijk, je hoeft slechts te zeggen, Heer hier ben ik".
Tsja, dan zal je toch eerst overtuigd moeten zijn dat die Heer bestaat.

Mijn worsteling met geloof, rechtvaardigheid, egoïsme, hebzucht e.d. hebben veel, zo niet alles, te maken met het zoeken naar
DE WAARHEID.
Een waarheid die ik, inderdaad, o.a. zoek in de handelingen van christenen.
Zodat ik daardoor overtuigd kan worden.
Helaas.

Ik zoek het in de Bijbel.
Daar heb ik het ook nog niet gevonden.
De Bijbel is op zichzelf geen bewijs, daarvoor spreekt ze zichzelf teveel tegen.
Hoogstens zou ik kunnen zeggen, dat als er een God bestaat, de Bijbel het boek van God is maar geschreven door feilbare mensen.

Vervolgens zoek ik het in een rationele benadering.
Kortom zoeken naar bewijs.
Wederom, helaas.

Ik lees bijzonder veel.
Over alles en dus ook over het geloof.
Geschriften van ongelovigen, ze overtuigen me niet.
Geschriften van gelovigen, ze overtuigen me niet.
Wat ik zoek is een boek van een oorspronkelijk gelovige atheïstische wetenschapper (atheïsme is ook een geloof) die door onderzoek tot de absolute overtuiging is gekomen dat er een God bestaat.
Ik zou graag willen weten hoe hij/zij tot die overtuiging is gekomen, ook als een Godsbewijs ontbreekt.
Deze wetenschappers bestaan, ik weet het, maar wie kan me een boek aanbevelen of lenen?

Als er een God bestaat kan hij, in mijn overtuiging, alleen maar goed zijn.
"Slecht" bestaat bij de gratie van "Goed" en andersom.
Er is veel slechtheid in de wereld.
Het lijkt wel of negatieve krachten een eigen persoonlijkheid bezitten.
Schreef daar al eerder over.
Als er een slechte persoonlijkheid bestaat zou er dan ook een goede persoonlijkheid bestaan die uiteindelijk zal winnen?
Zou ik vanuit het negatieve redenerend kunnen komen tot die positieve overtuiging en zou dat God kunnen zijn?

Waarschijnlijk is God niet te bewijzen maar waarom is de één dan wel overtuigd van het bestaan, de ander niet en weer een ander zoekt zich z'n hele leven suf?

DQ

.

1 opmerking:

Anoniem zei

het bijzondere aan het leven is dat wij meer niet kunnen bewijzen dan wel kunnen bewijzen. We zitten vast aan ons rationele levensbeeld en zoeken overal bewijs voor. Als ik mij realiseer dat wij als kleine nietige wezens in een enorm universum met vele planeten ons op een van deze bewegen dan vind ik het zo arrogant van ons te denken dat wij het kunnen snappen, kunnen vatten met onze hersenen. Ik geloof in een God, als een andere dimensie. Waar alleen het goede is en wat niet tijdsgebonden is. Voorbij de dimensies die wij kunnen begrijpen, dat gaat ons begrip te boven... Tja: en dat te aanvaarden dat erkent je eigen nietigheid...