Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

maandag 2 februari 2009

Tijd






Zoals ik eerder schreef ben ik een maandje geleden naar de kinderen in Italië geweest.
Vandaar uit ben ik met Giovanni, mijn schoonzoon, afgezakt naar het zuiden.
Hij moest daar voor zaken zijn en dat gaf mij de gelegenheid om naar Paestum te gaan.

Paestum ligt onder Napels en dicht bij Pompeii.
Ik had er nog nooit van gehoord maar dat bleek een ernstige fout want het is een enorm belangrijke archeologische plaats en nog steeds "vind"plaats.

Ik weet niet hoe het de lezer vergaat als hij/zij in een dergelijke omgeving rond loopt.
Kijk je er naar en denk je: "tjonge, tjonge, wat knap dat ze toen deze dingen al konden maken".
Of onderga je dat anders?
Mij overkomt dat wel.

Ik stond op een plaats waar de Grieken 2500 jaar geleden hun stad bouwden.
Grieken, mensen zoals wij.
Wij hadden er kunnen lopen als de tijd niet anders had beslist.
Wij zouden daar gewerkt, gespeeld en onze offers gebracht hebben.
Niets wetende van de toekomst met TV, computers en verworvenheden als bijv. atoombommen.
Niet wetende dat Christus 500 jaar later zou worden geboren.
Niet kunnende beseffen welke invloed dat op het hele wereldgebeuren zou hebben.

Helaas had ik weinig tijd.
Toch ben ik daar op een steen gaan zitten om de sfeer toe te laten en te ondergaan.
Op één van de fraai bewerkte stenen die er liggen.
Wat zou alleen al deze steen kunnen vertellen.
Het leek me een onderdeel van een bank.
Ik zat daar.
30 december 2008
Wie liep daar toen op dat pad naar die tempel?
Wie zat ruim 2000 jaar geleden op deze zelfde steen?
Welke romances, welke ruzies, welke plannen werden hierop beleefd of uitgebroed?
In wezen natuurlijk niet andere dan nu.
De mensen zijn niet veranderd.
Ondanks het tijdsverschil voelde ik me één van hen.
Stel dat daar een voorouder van mijn schoonzoon heeft gewoond.
Stel dat die te vroeg was gestorven, ook toen waren er oorlogen en ziekte, dan was ik geen opa geweest van mijn kleinkinderen uit Gradara.

Wat is tijd?
Wat betekent het?
Wij kunnen niet bestaan zonder het verleden.
Wij zijn het verleden.

DQ
.

Geen opmerkingen: