Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

woensdag 6 februari 2008

De muis die brulde.

Er is een zeer amusant boek (en film) getiteld:
De Muis Die Brulde.
Het gaat over een miniatuur bergstaatje dat kampt met geldgebrek.
(Ik zou zo'n staatje kunnen zijn.......)
Men komt op het briljante idee om Amerika de oorlog te verklaren.
De geschiedenis heeft immers bewezen dat Amerika de verslagen vijand financieel de helpende hand biedt om er weer bovenop te komen.
Dat leidt natuurlijk tot allerlei hilarische en onverwachte ontwikkelingen die lezer en kijker een paar leuke uren oplevert.

Soms lijkt het of de titel op ons mensen slaat.
Wat kunnen wij arrogant brullen.
Belangrijke wetenschappers, zoals Stephen Hawking, zijn er van overtuigd dat er binnenkort een "theorie van alles" ontwikkeld zal zijn.
Het zou betekenen dat alles via de wetenschap te achterhalen en te verklaren zal zijn.
Klinkt prachtig maar ik geloof er niet in.
Ik ben er van overtuigd dat er zaken zijn die niet met wetenschappelijke instrumenten en redeneringen te ontdekken zijn.

Lijken we niet op die brullende muis die met een grote mond al schreeuwend denkt de zaak in de gaten te hebben?
Kunnen wij zaken bevatten die ons bevattingsvermogen te boven gaan?
Stel dat er een bacterie is met een IQ net zo groot als dat van onze grootste geleerde.
Zou het in staat zijn om een mens te kennen, laat staan te begrijpen?

Zo kijken wij en onze wetenschappers.
Waarschijnlijk zijn we niet in staat dingen te kennen die niet binnen ons begripskader passen.
Een wetenschapper zal zeggen dat de mens zijn begripskader steeds aanpast.
Wáár uiteraard, maar ik denk dat er grenzen zijn.

De muis die brulde!

DQ

.

Geen opmerkingen: