Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

woensdag 14 november 2007

BDE

Al typend val ik stil want de radio behandelt het onderwerp Bijna Dood Ervaring (BDE).
Natuurlijk heb ik daar al het nodige over gehoord en gelezen.
Het is een belangwekkend onderwerp.
De ervaring blijkt volstrekt los te staan van het hebben van een religie of niet.
Wel is de achtergrond van de patiënt belangrijk bij de interpretatie van de ervaring.
Een gelovige zal eerder over engelen praten dan een ongelovige na het zien van witte gestalten.
Bij 98% van de ervaringen is het een buitengewoon positieve ervaring.
Bij de overige 2% is het een heel angstige belevenis.
Wetenschappelijke verklaringen zijn er niet echt .
Zelfs het bestaan van BDE wordt door vele geleerden ontkend of weg geredeneerd.
Kennelijk heeft men moeite met de implicaties.
Een verklaring die mij zeer aanspreekt is de mogelijkheid dat hersens ontvang-verwerk mechanismen zijn.
Zoals bijvoorbeeld een computer.
Om informatie te kunnen verwerken heeft een computer informatie nodig van buiten.
Internet barst van de informatie.
De computer heeft de verbinding met het Internet nodig om er iets mee te kunnen doen.
Ook zonder computer is de informatie er, maar je kunt er niets mee.
Deze verklaring betekent dat het bewustzijn niet zetelt in de hersens maar daar buiten.
Als de hersens minder goed gaan functioneren heeft dat consequenties voor het bewustzijn.
Maar....... Als het bewustzijn iets is buíten het lichaam, wat is dat dan?
Interessant.

Over BDE is veel te lezen op Internet.

KLIK BIJV. HIER

-

1 opmerking:

Anoniem zei

ik las eens over een pastoraal medewerker die het helemaal niet begrepen had,
een dame die ernstig ziek was vertelde hem over een bijna dood ervaring dat zij wit licht zag een een engel naast haar bed dat het fijn en prachtig was en dat God haar riep. De pastoraal medewerker zei: dat zal vast de dokter geweest zijn met de witte jas die bij je langs kwam..
tja haha