Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

dinsdag 10 februari 2009

Moraal

Hoe komt het dat we een hond uit z'n lijden verlossen maar het leven van een comapatiënt onnodig en oneindig rekken?
Hoe komt het dat het laatste zonder enige nuance moord wordt genoemd, en dus verboden, immoreel en strafbaar, maar dat er geen been in wordt gezien om mensen overhoop te schieten als we besloten hebben dat het om een vijand gaat.
Er zelfs voor worden beloond als we dat op een moedige wijze doen.

Hoever reikt de moraal?
Is de eigen moraal beter dan die van de ander?
Wat is moraal eigenlijk?

DQ
.

6 opmerkingen:

Wiebe zei

Beetje late reactie maar ik zat vandaag nog even over dit stukje na te denken.

Als we een coma patient van het leven afsnijden word dat immoreel en moord genoemd maar vaak zien diezelfde mensen er geen been in om ten oorlog te trekken en daar mensen overhoop te schieten.

Is het omgekeerde ook waar? Ik denk het wel.
Hoe kan het dat mensen die oorlog en het verspillen van leven zo afkeuren er geen been in zien om een coma patient van nhet leven af te snijden.

Inderdaad hoever rijkt onze moraal?

Amigos para siempre zei

Ha die Wiebe

Interessante opmerking.
Zo zie je maar, er zitten altijd meerdere kanten aan een zaak.
Het is moeilijk om een keuze te maken want wat is de juiste keuze?
In dit geval geloof ik dat het niet goed is om iemand zolang in coma te laten.
Uit liefde kan je de keuze maken om het leven tot een einde te laten komen.
Waarom een dier uit z'n lijden te helpen en een mens niet?
Ik vind dat iemand die zo lang in coma ligt een lijdend mens is en blijft.
Naar mijn gevoel ligt hier het verschil tussen militair geweld en dit geval.
In het eerste geval gaat het om gruwelijk en misdadig geweld in het laatste om een vorm van liefde.

Groetjes, Johan

Wiebe zei

Beste DQ

Ik hoop dat ik nooit zoveel van iemand hoef te houden, ik hoop dat ik nooit voor de keuze kom te staan.
Ik ga er nu maar even van uit dat je het over de Italiaanse vrouw hebt als je het over "in dit geval" hebt. Ik ben zo benieuwd naar je gedachten over wie er uitmaakt wanneer een camatueuze toestand kort of lang is? Wie maakt uit wanneer het te lang is en wie beslist dat het nu lang genoeg heeft geduurd? Allemaal vragen die op me afkomen als er een mens word gedood in het kader van de liefde.
Ook interessant dat je dat woord "liefde" gebruikt. Charles Manson voltrok zijn gruwelijke daden, naar eigen zeggen, ook uit liefde. Wat is nu eigenlijk liefde?

Nog een vraag; wat te doen met iemand waar we zeker van weten dat hij/zij geen Christen is. Laten we die leven of toch ook de stekker er maar uit? We weten uit de Bijbel wat er gebeurd met niet Christenen als ze komen te overlijden. Weer, wat is liefde in zo'n geval?

Groeten uit een inmiddels weer koud (-20) Winnipeg

Amigos para siempre zei

Hi Wiebe

Ik hoop dat ik nooit zoveel van iemand hoef te houden, ik hoop dat ik nooit voor de keuze kom te staan.

- Helemaal met je eens.

Ik ga er nu maar even van uit dat je het over de Italiaanse vrouw hebt als je het over "in dit geval" hebt. Ik ben zo benieuwd naar je gedachten over wie er uitmaakt wanneer een camatueuze toestand kort of lang is? Wie maakt uit wanneer het te lang is en wie beslist dat het nu lang genoeg heeft geduurd? Allemaal vragen die op me afkomen als er een mens word gedood in het kader van de liefde.

- Ook ik sta voor deze vragen.
Heb niet de antwoorden.
Zijn die er wel?
Soms is het duidelijk bijv. als iemand van te voren heeft aangegeven dat het leven niet mag worden gerekt.
Ook dan is beëindigen van het leven van iemand waar je van houd een verschrikkelijke moeilijke en verdrietige zaak.
Maar ook als het niet van te voren is aangegeven kan er, naar mijn idee, een moment komen dat je zegt: "tot hier en niet verder".
Zolang kunstmatig in leven houden voel ik als onmenselijk en mens onwaardig.

- Ook interessant dat je dat woord "liefde" gebruikt. Charles Manson voltrok zijn gruwelijke daden, naar eigen zeggen, ook uit liefde. Wat is nu eigenlijk liefde?

Zelf denk ik niet dat je zo'n extreem voorbeeld moet aan halen.
Ik denk dat in NORMALE omstandigheden NORMALE mensen wel ongeveer hetzelfde idee hebben bij het begrip liefde.
Tenminste, dat hoop ik.
Ook dan zijn er echter interpretatie verschillen mogelijk.
Liefde is niet soft.
Integendeel.

Nog een vraag; wat te doen met iemand waar we zeker van weten dat hij/zij geen Christen is. Laten we die leven of toch ook de stekker er maar uit? We weten uit de Bijbel wat er gebeurd met niet Christenen als ze komen te overlijden. Weer, wat is liefde in zo'n geval?

- Beste vriend.
Je raakt me hier diep mee.
Je hebt het nu over iets waar ik het al heel lang moeilijk mee heb.
Schreef daar al eerder over.
Waarom staan we niet stil bij dit gegeven als we oorlog voeren?
Waarom niet als we het lef hebben om de doodstraf uit te voeren?
Vijf en veertig jaar geleden, toen voor mij als jonge man nog alles zo makkelijk leek, heb ik mede om die reden dienstgeweigerd.
In oorlogsgevallen schieten we iemand in opdracht van anderen gewoon de hel in.
Waar blijft in zulke moeilijke gevallen ons vertrouwen in GOD?
Waarom vinden we dat we GOD een handje moeten helpen?
Misschien merk je dat ik veel vraagtekens gebruik.
Dat doe ik niet zomaar.
Met absolute ja's en nee's krijgt men misschien vrede met zichzelf.
Ik zit gewoon niet zo in elkaar.
Bovendien denk dat je er zo niet goed uitkomt, als dat al mogelijk is!
Misschien lees je ook tussen de regels van al mijn verhalen door dat voor mij een mensenleven heilig is.
Dat ik vanuit die heiligheid en, inderdaad liefde, mijn beslissingen neem.
En daar zou in hele bijzondere gevallen misschien het beëindigen van het leven van iemand waar ik ontzettend van houd bij kunnen horen.
Maar het zou onmiddellijk mijzelf voor een stukje slopen.
Dat bedoel ik ook met liefde.
Liefde kan heel erg pijn doen.

Groeten uit een inmiddels weer koud (-20) Winnipeg

- En hier, in Hengelo is het nu 0,1 graden onder nul en een uurtje geleden nog bijna 8 graden onder nul.

- Gegroet, Johan

Wiebe zei

Hey Johan,

Ik denk dat je wel gelijk hebt als je zegt "tot hier en niet verder"
Ik vind het ook geen mens waardig bestaan maar ik weet niet of het er iets toe doet wat ik of jij of iemand anders "vind" Natuurlijk zijn er alleen maar vraagtekens in deze moeilijke materie, maar het is interessant om elkaar tot nadenken te prikkelen, vandaar ook het extreme Charles Manson voorbeeld.

Overigens ben ik het niet met je eens dat de meeste "normale" mensen onder normale omstandigheden ongeveer hetzelfde idee hebben over het begrip 'liefde'. Ik denk dat we daar heel verschillend over denken, zie alleen maar de stukjes die ik je in het verleden eens gemaild heb.

Waarom wel in oorlog of doodstraf? Ook daar hebben we het al eens over gehad inderdaad en ik ben van mening dat deze twee voorbeelden heel andere gevallen zijn dan het beeindigen van het leven van een coma patient. Zoals je weet ben ik van mening dat en oorlog en doodstraf te rechtvaardigen zijn zonder het daar overigens mee eens te moeten of te hoeven zijn.

Ben weer thuis, ga genieten van een paar vrije dagen met vrouw en kleinkinderen.

Amigos para siempre zei

Nee, ik weet dat mijn opmerking over NORMALE liefde niet dekkend is.
Dat besefte ik al toen ik dat schreef.
Maar ik weet niet hoe ik het anders moet benaderen.
Juridische wetten zijn nou eenmaal makkelijker te hanteren dan morele.
Een begrip als liefde is veel moeilijker te vatten en is o.a. cultuur afhankelijk.
Ik probeerde het te benaderen vandaar dat ik het woord NORMAAL gebruikte.
Ik vermoed dat in de westerse wereld men over het algemeen toch wel begrijpt wat ik bedoel.
In de buiten westerse wereld ook maar ik houd het maar even op ons eigen cultuurtje...

Moeilijk, he?

Geniet van de familie en vooral van de kleinkinderen.
Groetjes, Johan