Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

maandag 9 februari 2009

Kwestie Andries

De actie van Andries Knevel heeft veel losgemaakt in de Christelijke gemeenschap.
Niet allemaal leuke en vriendelijk reacties.
Weer zijn er christenen die precies weten wat Christus zou zeggen in dit geval.
Dat klinkt me heel bekend in de oren.
Ik verbaas me daar altijd over.
Hoe weet men dat toch zo precies?
Nog vreemder als meerderen met verschillende opvattingen overtuigd zijn dat Christus aan hun kant staat en hen gelijk geeft.
Ik denk dat Christus altijd aan de kant van de gelovigen staat maar dat wil niet zeggen dat ze daardoor altijd gelijk hebben.

Beste mensen, beste christenen, waarom doe jullie toch zo?
Jullie spelen jullie tegenstanders zo keurig in de kaart.

Ik zou nooit durven beweren dat ik de wijsheid in pacht heb.
Ik zou niet durven beweren dat wat ik denk of vermoed de absolute waarheid is.
Bij het belijden van de Bijbelse boodschap "Christus is Heer" wil dat nog niet zeggen dat dit betekent dat men altijd gelijk heeft in andere geloofszaken, laat staan dat men het lef zou mogen hebben om te beweren dat Christus dat hen duidelijk heeft gemaakt.
Wat eng en wat gevaarlijk is dat toch.

Kijk in de wereldgeschiedenis wat er gebeurt als men er van overtuigd is dat God achter ze staat.
Wees toch voorzichtig.
In Godsnaam.

Gewoon door ernstig mijn hersens te gebruiken en niet blind achter meningen aan te lopen ben ik er van overtuigd geraakt dat het scheppingsverhaal niet letterlijk moet worden genomen.
Ik schreef daar al eerder over.
Daarmee veroordeel ik niemand die er oprecht in gelooft.
Wel heb ik het idee dat men voor zichzelf gedwongen is er in te geloven omdat men bang is.
Bang, want als je één geloofszaak laat vallen, hoe moet het dan met de rest?

Huub Oosterhuis schreef een open brief aan Andries Knevel.
Ik weet niet of ik die mag overnemen dus geef ik er een link naar toe.
Ik vind het een brief die de moeite van het lezen waard is.
Zelfs als je er niet mee eens bent.
KLIK HIER

DQ
.

4 opmerkingen:

Wiebe zei

beste Johan,

Weer de Christelijke reactie die je parten speelt en waar jij je vraagtekens bij stelt.
Ik denk dat we dat allemaal wel een beetje hebben maar zoals je eerder zei "het zijn net mensen".

Dan het scheppingsverhaal. Ik denk dat als je de Bijbel leest en dan nadenkt over Darwin's theorie dat je dan tot de conclusie moet komen dat ze niet alleen incompatible zijn maar dat ze elkaar volledig tegenspreken. Nu is het zo dat als twee stellingen elkaars tegenovergestelde beweren ze niet alletwee waar kunnen zijn. Dat verzin ik niet, is geen van me maar dat is een wetmatigheid in de filosofie.

Verwijs ik dan de evolutie theorie naar de prullenbak? Ik wel want als wetenschap en Bijbel elkaar tegenspreken, kies ik voor de Bijbel.
Dat heeft te maken met liefde. Gods liefde die zo groot was, en ik wil en kan Hem niet voor jokkebrok uitmaken.

Maar zie nu eens wat er gebeurt als we deevolutie theorie trachten te verdedigen zoals die meneer in zijn open brief doet. Hij stelt dan onder andere dat het genetisch materiaal van de chimp en de mens voor 96% overeenkomt en dat is gewoon niet waar! 96% van het proteine dna van chimp en mens komen overeen maar het proteine dna is maar een klein onderdeel van ons dna. Ziet u hoe een mooie brief(want dat is het inderdaad) niet waar kan zijn en dat we dus op die manier misleid worden.
Dit is maar 1 van de leugens die door evolutionisten gebruikt word om anderen te overtuigen van hun religie, want veel meer is het niet.

Groeten uit een zonnig New York

Amigos para siempre zei

- Als we nu kijken naar de dna structuur waar de 'briefmeneer' het over heeft in een open brief, voor iedereen te lezen. Die brief is op zich heel mooi en begrijpend maar er staat een pertinente leugen in om het geheel te steunen, wat moet ik dan met de rest van de brief?
Jij zegt dan dat er verschillend over gedacht word maar die meneer uit geen gedachte, hij poneert een stelling die overigens niet waar is.

DQ: Ik ben daar oppervlakkig op ingegaan.
Noodgedwongen.
Heb een prachtig boek gelezen van een wereldbefaamde DNA onderzoeker.
Heb zo de naam van schrijver en boek niet bij de hand.
Hij is mede door zijn wetenschappelijk onderzoek in God gaan geloven én in de evolutie.
Dat is dus gewoon mogelijk.
Het noodgedwonge zit er in dat ik de inhoud niet meer uit mijn hoofd kan reproduceren.
Het is best moeilijke kost.
Dat noopt me tot voorzichtigheid.
Overigens, die briefmeneer is een bekende christelijke pastor en dichter.
Van oorsprong een katholieke geestelijke die zich niet meer met de RK kerk kon verenigen.


- Er zijn inderdaad heel veel gelovigen die de evolutie theorie omarmen. Ik stel ook niet dat mensen geen Christen meer zijn als ze in evolutie geloven maar het gevaar van afglijden is o zo groot en aantoonbaar aanwezig. Als we naar de statistieken kijken van kerkgangers die dus inmiddels niet meer in Jezus als de enige weg naar de Vader geloven, dan schrik je je te pletter. 1 op de 6 dominees gelooft niet meer in God. Vele pastors hier in Noord Amerika die niet meer het offer van Jezus prediken als enige manier tot vergeving van zonden. In mijn ogen is dat verschrikkelijk en dat is waar ik tegen "vecht" Daar komt dus mijn liefde voor de medemens om de hoek kijken, ik ben begaan met de mensen want de Bijbel waarschuwt hier tegen.

DQ: Ik denk dat je je kunt herinneren dat ik dat afglijden eveneens als een gevaar heb gesignaleerd.
Maar het gevaar is voor een echt oprecht meenend christen niet groot, lijkt me.
Mag het niet zijn.
Ik denk dat het in deze gevallen al om zeer twijfelende gelovigen gaat.
Je zou zelfs kunnen zeggen, en ik weet dat dit hard en onverdraagzaam klinkt, deze pastors is de kerk liever kwijt dan rijk.

- Dan nog even een vraag oververschillende religies. Je zegt dat mijn religie me zeer veel waard is en dat dat voor anderen met een andere opvatting dus net zo goed zal gelden.
Mijn vraag aan jou of andere lezers; is de Moslim, Hindoe of Boedhist net zo goed af met zijn religie als de Christen met de zijne?

DQ: Dat zou je toch echt aan die anderen moeten vragen.
Ik ben er eigenlijk zeker van dat zij, evenals jij, er van overtuigd zijn dat hun geloof belangrijker is dan een ander geloof.
(En laten we wel zijn, wij christenen hebben er een potje van gemaakt).

DQ

Wiebe zei

Ik ga hier maar even verder met reageren alhoewel het me lijkt dat je jouw reactie bij het verkeerde topic hebt geplaatst.(geen probleem natuurlijk)

Ik wil nogmaals onderschrijven dat het geloof of vertrouwen in de evolutie theorie niets af hoeft te doen aan iemands 'christenzijn'
Op dit punt zijn we het dus gewoon eens. Wie had dat ooit gedacht?

Ik ben een beetje teleurgesteld in de houding die je aanneemt. Ik krijg het gevoel (ja ja zelfs ik) dat je een beetje voorzichtig doet en zodoende niet echt een mening durft te geven of mischien niet wilt.

Waarom die afhoudende opstelling tav mijn vraag over andere geloven? Ik kan het uiteraard wel aan een Moslim vragen (heb ik gedaan) maar ik ben zo benieuwd naar jouw mening hierover of die van je andere lezers.

Dat je geen standpunt inneemt is niet helemaal waar want je stelt dat wij Christenen er een potje van hebben gemaakt.
Ik ben het daar (natuurlijk) niet mee eens; wie doen er het meeste aan hulp in derde wereld landen? Wie geven het meeste geld aan de armen? Wie bouwen de meeste ziekenhuizen en niet alleen op voor hunzelf strategische plekken? Wie doen er het meeste voor het ongeboren kind? Wie adopteren de meeste ouderloze kinderen?
Ook denk aan belangrijke zaken als de boekdruk, wie waren de grootste dichters, de grote musici uit het verleden? Ik kan met een beetje meer inspanning nog wel even doorgaan maar het antwoord op al deze vragen is toch echt: Christenen. Dus om nu te stellen dat we er een potje van gemaakt hebben klopt niet helemaal, toch?

Amigos para siempre zei

W: Ik wil nogmaals onderschrijven dat het geloof of vertrouwen in de evolutie theorie niets af hoeft te doen aan iemands 'christenzijn'
Op dit punt zijn we het dus gewoon eens. Wie had dat ooit gedacht?

DQ: Het wordt nog wel wat tussen ons........

W: Ik ben een beetje teleurgesteld in de houding die je aanneemt. Ik krijg het gevoel (ja ja zelfs ik) dat je een beetje voorzichtig doet en zodoende niet echt een mening durft te geven of mischien niet wilt.

DQ: Goed lezen vriend.
Ik ben voorzichtig omdat ik (nog?) geen vaste mening HEB.
Ik hel zeker over naar de evolutietheorie maar het bevredigt me niet voldoende.
Maar wel meer dan het scheppingsverhaal.
Ik voel dat dit verhaal de almacht van God meer te kort doet dan een evolutie met dit geweldige resultaat.
Zoals ik het zie is het dan een geleid, eeuwendurend proces.
Machtig en om stil van te worden.

W: Waarom die afhoudende opstelling tav mijn vraag over andere geloven? Ik kan het uiteraard wel aan een Moslim vragen (heb ik gedaan) maar ik ben zo benieuwd naar jouw mening hierover of die van je andere lezers.

DQ: Afwachtend?
Geenszins.
Ik weet zeker dat een ieder z'n geloof het beste en het uniekste vindt.
Anders stapte hij wel over.
Dat geldt voor de moslim, dat geldt voor jou en dat geldt voor mij.
Snap dus je opmerking niet.
Uiteraard stel ik meer vertrouwen in het Christelijk geloof.
Logisch.
Maar zou ik dat ook doen als ik in een moslimland geboren zou zijn?
Hoogstwaarschijnlijk zou ik dan Moslim zijn en dat de ware religie vinden.

W: Dat je geen standpunt inneemt is niet helemaal waar want je stelt dat wij Christenen er een potje van hebben gemaakt.
Ik ben het daar (natuurlijk) niet mee eens; wie doen er het meeste aan hulp in derde wereld landen? Wie geven het meeste geld aan de armen? Wie bouwen de meeste ziekenhuizen en niet alleen op voor hunzelf strategische plekken? Wie doen er het meeste voor het ongeboren kind? Wie adopteren de meeste ouderloze kinderen?
Ook denk aan belangrijke zaken als de boekdruk, wie waren de grootste dichters, de grote musici uit het verleden? Ik kan met een beetje meer inspanning nog wel even doorgaan maar het antwoord op al deze vragen is toch echt: Christenen. Dus om nu te stellen dat we er een potje van gemaakt hebben klopt niet helemaal, toch?

DQ: Verwachtte eigenlijk niet dat je met deze voorbeelden zou komen want die zijn zo waar en vanzelfsprekend dat ik het onnodig vond om dat te zeggen.
Ik zal nooit beweren dat de christenheid niet deugt.
Maar: Kruistochten, met behulp van bijbelteksten goedgekeurde slavernij en discriminatie, kerkscheuringen.
Oorlogen gevoerd door wedergeboren christenen die zeker weten dat God achter hun staat.
Christelijke partijen die "fatsoen" hoog in het vaandel hebben maar dat niet voor zichzelf laten gelden.
Zoals je zei: Ik kan met een beetje meer inspanning nog wel even doorgaan.
En helaas is dat het beeld dat we als christenheid de wereld tonen.
Daar zit mijn pijn.
En, inderdaad, daar heb ik het geregeld over.
Niet omdat ik kritisch wil zijn, eigenlijk denk ik dat ik geen negatief ingesteld mens ben, maar omdat ik het zo jammer vind.

Verder vergis je je in de cultuurgeschiedenis.
Wij waren barbaren die onze vrouwen aan de haren meesleepten (overdreven beeld) toen er in Azië en Afrika en Amerika al grootse culturen waren.
Als ik in Andalucía kom en daar de ontroerend prachtige Moorse overblijfselen zie.
Nederland stelde toen echt niets voor.
Ons alphabet komt uit andere culturen, toen wij nog niet konden schrijven waren er elders al geweldige dichters, schrijvers, componisten en geleerden enz. enz. enz.
Ik ben best trots op onze cultuur maar wel bescheiden.

Groeten uit een vies, nat en koud Twente,
Johan