Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

dinsdag 24 februari 2009

Karikatuur

Christenen voelen zich heel vaak snel beledigd.
Dat is eigenlijk wel vreemd.
Want waarom?

Als ongelovigen rottige dingen zeggen over Christenen, Christus of God staan ze op de achterste benen.
Waarom?
Is het dan zo verschrikkelijk om beledigd te worden?

Ik besef best dat sommige opmerkingen een gelovige pijn kan doen en grievend kan zijn.
Dat besef ik best, voel ik ook vaak mee maar ik zeg toch: "NOU EN?".
Dit soort dingen zijn in de Bijbel voorzegt.
Laat maar eens zien dat je in staat bent om anders te zijn; anders te reageren dan de beledigers.
Laat maar eens zien dat je iets bezit dat die ander niet heeft.
Draag de beledigingen maar en bedenkt dat Diegene waar je in gelooft heel goed voor zichzelf kan opkomen.

Hoe was het ook weer?
Hebt uw vijanden lief?
Laat je reactie hier door leiden.
Is bidden niet beter dan strijden?

Helaas is het ook wel eens zo dat christenen door hun veroordelend en vaak liefdeloos gedrag acties uitlokken.
Kijk maar eens hoe in sommige kringen met homoseksualiteit en bijv. ongehuwd samenwonen wordt omgegaan.
Verdrietig.

Ik denk in staat te zijn een karikatuur te tekenen van Christus met in plaats van een kruis een vlammenwerper over de schouder.
Als die tekening verspreid en bekend zou worden zou het christelijke huis te klein zijn.
Daarmee zou men echter vergeten dat men als volger van Christus vaak zelf een karikatuur is.
Velen, gelukkig lang niet allen, vertrouwen immers meer op het wapen dan op het kruis.

DQ
.

4 opmerkingen:

Wiebe zei

Hi Johan,

Ik keur homosexueel gedrag af. Ik keur ongehuwd samenwonen af. Maken deze twee stellingen mij een veroordelend persoon?

Nog een vraagje, je hebt het geregeld over Christenen en hoe zij zich gedragen of dienen te gedragen. Wanneer is iemand eigenlijk een Christen?

Amigos para siempre zei

W:
Ik keur homosexueel gedrag af.

DQ:
Dat vermoedde ik wel en wat fijn voor je dat je geen homosexueel bent.
Dank God daar voor en bid en hoop dat je kinderen en kleinkinderen niet homosexueel zijn.
Of wijs je ze dan de deur?
Je verbiedt de sexualiteit en liefde van anderen terwijl je er zelf wel van mag genieten (neem ik aan).

Ik keur ongehuwd samenwonen af.

DQ:
Uiteraard.
Dat verwacht ik wel van je.
De Bijbel zegt er weinig van.
Liefde is de basis van een relatie, gehuwd of ongehuwd.

W:
Maken deze twee stellingen mij een veroordelend persoon?

DQ:
Wel een oordelend persoon.

W:
Nog een vraagje, je hebt het geregeld over Christenen en hoe zij zich gedragen of dienen te gedragen. Wanneer is iemand eigenlijk een Christen?

DQ:
Ik denk dat jij een oprecht Christen bent.
Maar het interesseert je geen barst als je iemand verdriet doet.
Dat heb je mij al geregeld gedaan.
Jouw keihard zwart/wit denken is verschrikkelijk om mee om te gaan.

Ook al zeg je dat het niet waar is, je begrijpt geen bal van mijn schrijfsels of je wilt het niet begrijpen, wat nog erger is.

Je valt me aan als ik in jouw ogen faal.
Steeds weer.
Daar lijkt het je om te gaan.
Wat me werkelijk beweegt en de zorgen en vragen die ik heb laten je koud want je ziet weer eens iets wat in jouw ogen niet klopt.
Nee, je snapt er inderdaad geen barst van.

Of je een Christen bent?
Ja, dat geloof ik.
Of je dat goed overbrengt?
Nee, dat doe je niet.
Zorg en hulp voor mij valt in ieder geval niet te ontdekken.

Ik wens je sterkte in je geloof.

En, nu ik er nog eens over nadenk, ik veroordeel inderdaad de manier waarop jij je als Christen naar mij toe gedraagt.
En ik kan me moeilijk voorstellen dat je dat alleen bij mij doet.
Op mijn voortdurend vragen waarom je zo doet krijg ik geen antwoord.
Dat doet me vermoeden dat je zo in elkaar zit dat je het niet eens van je zelf merkt.
Dat hoop ik eigenlijk want bewuste opzet is nog ernstiger.

Hoe vaak heb ik het niet geschreven?
Maar ook daar ben je het niet mee eens (waar eigenlijk wel mee?).
Christenen horen te laten zien dat ze iets hebben wat niet-christenen niet hebben.
Als jij je opstelt zoals je doet zullen weinigen jaloers op jouw geloof zijn.
Maar dat geeft niets want je bent zo zeker van je zaak.

Jouw gelijk is nou een maal HET gelijk.
De vragen van de ander kunnen slechts met jouw gelijk worden gevuld.
Jij weet nou eenmaal dat jouw uitleg van de Bijbel de enige en de juiste is en je vergeet dat de vertaling door de zeef van jouw karakter gaat.

In mijn antwoord ben ik hier en daar mogelijk wat sarcastisch.
Sorry maar ik kan er niet meer tegen.
Je hebt het voor elkaar gekregen dat je iemand pijn doet.
En dat doe je geregeld.
Blij daarmee?

Invoelingsvermogen mis je.
Zeker zoals je je in je reacties laat zien.

Uiteraard wijs je alles af wat ik zeg.
Maar stel je nou eens voor dat God je iets te zeggen heeft door mij?
Ik zeg niet dat het zo is, ik weet het niet, maar wel weet ik dat het niet gemakkelijk is om Gods stem te verstaan, zeker niet als je die stem niet wilt horen.

Sterkte in de manier waarop jij gelooft.
Gelukkig ken ik christenen die me wel begrijpen en helpen.

Johan

Wiebe zei

Hey Johan,

Sorry voor de wat late reactie maar ik ben lang ondereg geweest en had mijn vrouw bij me dus geen tijd voor bloggen en dergelijke.

De twee stellingen die ik deed heb ik zeer bewust gedaan en wel om de volgende reden:

Ik wilde graag laten zien dat jij deze uitspraken zou gebruiken om mij te veroordelen wat je dan ook doet. Jij stelt dat ik de homosexueel afkeur ipv zijn of haar gedrag.
Mijn zoon woont samen, mijn dochter heeft twee buitenechtelijke kinderen en mijn beste vriendin is lesbies. Ze vertelde mij als eerste over haar gevoelens voor andere vrouwen omdat ze veilig was bij mij. Ik vertel de mensen hoe ik er over denk maar hou wel van ze.

Samenwonen word inderdaad niet met name genoemd in de Bijbel maar wel sexueel inmoreel gedrag. Sexueel verkeer is alleen goed als dit plaatsvind tussen een man en een vrouw die verbonden zijn in het huwelijk.

Dan stel ik de vaag waneer iemand Christen is en dan ga je door het geluid. De reden daarvoor is me echt niet duidelijk. Ik vind het interessant wat iemand daar over denkt omdat ik heb gemerkt dat de meningen daar over nogal uiteen lopen en ik denk dat de Bijbel ook daar erg duidelijk over is.
Ik zal je mijn mening geven en dan kunnen jij en je lezers daar hopelijk hun voordeel mee doen.

Ieder mens heeft gezondigd en staat schuldig voor God. Allemaal verdienen we Zijn straf. De straf voor onze zonden is de hel.
God heeft Zijn Zoon naar deze aarde gestuurd om de straf te dragen voor onze zonden. Hij heeft die straf op zich genomen zo dat wij vrij gesproken kunnen worden.
De prijs is betaald.
Als wij ons bekeren(afkeren van zonden) en ons vertrouwen in Jezus stellen dan kan God ons vergeven en zullen wij tot in eeuwigheid bij Hem zijn.

Dat, mijn beste Johan maakt iemand een Christen en inderdaad, God zal hem of haar veranderen.

Amigos para siempre zei

Hoi Wiebe

Jammer dat je die uitspraken hebt gebruikt om een veroordeling uit te lokken.
Ik denk eigenlijk dat het niet helemaal goed is om dat te doen.
Het is ook jammer want de misverstanden tussen ons worden er door versterkt.
Ik verwachtte ze n.l van jou als reactie op mijn artikeltje maar dat was absoluut niet de opzet van het stukje.
Ik wil die misverstanden helemaal niet.
Baal er van en ben er verdrietig over.

Al eerder heb ik verondersteld dat die misverstanden ontstaan zijn door onze verschillende karakters.
Terwijl we het hoogstwaarschijnlijk op heel veel vlakken met elkaar eens zijn. Jammer is dat.

Weet je, wat samenwonen betreft, had het er laatst met Sebo nog over, vind ik dat niet hetzelfde als seksueel immoreel gedrag. Dat is immers ook binnen een huwelijksrelatie mogelijk. Bijv. door sexuele overheersing van de ene partner over de ander.

Ik denk inderdaad dat je me niet altijd begrijpt en het blijkt dat dit wederzijds is.

Ik ben minder absoluut in mijn geloofsuitspraken dan jij. Ik heb die ruimte nodig want forceren werkt niet.
Mijn karakter.
Je mag ze dus wel verwachten maar je kunt ze niet krijgen. Geef me die ruimte s.v.p.

Het kan heel goed zo zijn dat ik meer geprikkeld wordt de wijze waarop je bij me overkomt dan door de inhoud.

Ik geloof en weet zeker dat je oprecht bent.
Maar, dat ben ik ook.

Groeten en goede zondag,
Johan