Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

maandag 26 januari 2009

Mensen

Ik ben aangeslagen.
Ik ben eigenlijk al jaren aangeslagen.
Ik ben onderdeel van de menselijke soort.
Wat zou het mooi zijn om daar trots op te kunnen zijn.

Ik zit met onopgeloste vragen.
Misschien zullen ze opgelost zijn als ik zou kunnen accepteren dat mensen nu eenmaal in elkaar zitten zoals ze in elkaar zitten.
Als me dat zou lukken, en dat zou betekenen dat ik onverschilliger zou worden, dan zou ik ongetwijfeld makkelijker leven.

Mensen kijken naar gewelddadige TV uitzendingen.
En genieten..........
Mensen spelen gewelddadige computerspellen.
En genieten.
Toch kunnen dezelfde mensen ontroerd, kwaad en machteloos zijn.
Merkwaardig?
In ieder geval opvallend.

Mensen kunnen verschrikkelijk laten lijden.
Mensen kunnen verschrikkelijk lijden.
Zoals dat bijvoorbeeld in de tweede wereldoorlog het geval was en toch kunnen ze weinig begrip opbrengen voor hun landgenoten die overzee hebben geleden.
Ze kunnen leed toebrengen aan anderen, zie de politionele acties in het toenmalige Nederlands-Indië.
Dit ondanks het feit dat ze zelf net van een wrede overheerser zijn bevrijd.

De joden hebben afschuwelijke verschrikkingen ondergaan.
Toch zijn ze naar Palestina gegaan en hebben de bewoners daar uit hun huizen gezet.
Van die oude bewoners hebben ze tweederangs burgers gemaakt.
Dit ondanks het feit dat ze dat zelf eeuwenlang zelf hebben ondervonden en weten wat het betekent.
Hoe kan dat?

Hoe kan het dat mensen met schrik en verbijstering horen van de ellende op een kinderdagverblijf in België.
Emoties die volkomen terecht zijn.
Maar hoe kan het dan dat dezelfde mensen niet volkomen van hun stuk raken als ze zien wat Israël in de Gazastrook heeft aangericht.
Waar soldaten zomaar tientallen kogels in het lichaam van onschuldige kinderen hebben gejaagd.

Wat gebeurt er in de hersens van mensen?
Kan het zo zijn dat politieke en/of religieuze redenen de snaren van het gevoel kunnen verstemmen?
Leed is toch leed?
Verdriet is toch verdriet?

Hoe kan het dat we in sommige gevallen van beestachtig of dierlijk gedrag spreken daar waar dit gedrag in het hele dierenrijk niet voor komt?

Hoe is het mogelijk om bewust kogels in kinderlichamen te jagen terwijl je stapelgek bent op eigen kind of kleinkind?

Vragen.
Onbeantwoorde vragen.

DQ
.

2 opmerkingen:

Wiebe zei

Zal ik het doen of niet, dat was de afgelopen dagen mijn dilemma. Zal ik reageren of niet? Toch besloten om het te doen zeker nu ik even de tijd heb. Ik ga op een aantal stukjes reageren, we zijn het zeker niet eens maar dat moet kunnen, u bent er niet minder door in mijn ogen en ik veroordeel u zeker niet. Ik weet ook dat de gebeurtenissen een beetje gedateerd raken maar het ligt bij een ieder nog vers in het geheugen.

Eerst maar even positief, prachtige foto's uit een prachtig land met nog veel prachtiger mensen, eten en drinken en inderdaad een spoorweg systeem waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben gepast jaloers op u dat u daar een maand heen kon.

Dan stelt u mij en vele anderen op 17 januarie zonder meer mede verantwoordelijk voor het geweld in de Gaza dus impliciet ook aan het aantal doden wat daar is gevallen. Hoe haalt u het in uw hoofd. Ik kan best een stootje hebben maar dat ging me echt iets te ver. Ik sta achter Israel, keur zeker niet alles goed wat ze doen maar kan wel zeer veel begrip opbrengen voor de acties zoals we die gezien hebben in Gaza strip. Natuurlijk heb ook ik mijn gedachten bij de doden die er vallen maar de Palestijnen hebben er willens en wetens voor gekozen om Hamas, een terroristische organisatie gesteund door Syrie en Iran als regerings partij te willen.
Hamas scherpschutters wachten met schieten op Israelische soldaten tot er een klas met kinderen voorbij komt. Hamas verschool zich in woonwijken, wat wilt u nu? Wilt u dat Israel duimen gat zitten draaien?

Dan op 20 januarie ontroerd bij de inauguratie van Obama? Wel eens nagedacht over de 50.000.000. kinderen die nooit ter wereld zijn gekomen door een uitspraak, Roe vs Wade die weer word bevestigd door meneer Obama? Diezelfde meneer die beloofd heeft dat 1 van zijn eerste acties het ondertekenen van de Freedom of choice act zal zijn? Een wet die "partial birth abortion" mogelijk maakt. Weet u wat dat is? Even googlen.

"Als er al een oplossing mogelijk is dan start het met de erkenning van Israël van dit gegeven" Dit schrijft u op 21 januarie. Zou het niet zo kunnen zijn dat een oplossing mogelijk zou zijn bij het erkennen van Israel door de Arabische wereld?

Dan gaat u in uw stukje "Mensen" nog even appelen met peren vergelijken.
In computerspelletjes komen heel andere emoties los dan bij 'real life' gebeurtenissen
Een, in mijn ogen te rechtvaardigen oorlogs daad vergelijken met een brute kindermoord door een dwaas is dwaas.

De Zwitserse bank is inderdaad te gek voor woorden.
Ben ik toch nog geeindigd zoals ik begonnen ben, positief.

U ziet, we zijn het wederom niet erg eens met elkaar maar dat mag en had u toch ook niet verwacht hoop ik.

Met vriendelijke groet en excuus voor een lange reactie

Amigos para siempre zei

Hoi Wiebe

Bedankt voor je reactie.
Dat vind ik perfect.
Prima als je je hart lucht.
Dat doe ik ook via mijn log.

We zijn het niet met elkaar eens en dat zullen we waarschijnlijk nooit worden.
Daarom ga ik inhoudelijk niet op je reactie in.
Niet omdat ik dat niet zou willen of omdat ik het niet serieus neem maar omdat we veel dingen niet alleen anders zien maar ook voelen.
Dat zal niet anders worden.
Jij zegt niet zomaar wat.
Dat doe ik ook niet.

In mijn 66 jarig bestaan heb ik de kans gehad en genomen om veel na te denken en veel door de zeef van mijn gevoelsleven te halen.
Ik denk dat daar ergens onze verschillen liggen.
Omdat we andere mensen zijn zien en beleven we vele dingen anders.
Dat is een gegeven waar we het mee moeten doen.
Kan niet anders.

Hoe kan ik uitleggen hoe ik iets voel als jij het anders voelt?
Dat lukt gewoon niet.

Maar nogmaals, bedankt voor je reactie.

Hoe gaat het verder?
Het is koud hier maar wel prachtig weer.

Ik ga koffie drinken.
Hartelijke groet uit Twente,
Johan