Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

zaterdag 1 maart 2008

Vlammende zaken.

Vanaf het kanaal gezien lag er aan het begin van de
Kruseman van Eltenweg en tegenover het slachthuis, waar nu het gerechtsgebouw is, een braakliggend veldje.
Het was een merkwaardig en een beetje een griezelig veldje.
Er waren vreemde kuilen en, zo redelijk snel na de oorlog, bespraken we de mogelijkheden van wapenopslagkelders en andere verstopte zaken.
Ook ontdekte ik er op een keer de contouren van iets dat er uitzag als een waterput.
Waarschijnlijk had er vroeger een kasteel gestaan.........?!?
Spannend.

Het Prikkelandje.
Raadsel hoe het aan de naam was gekomen.
Mogelijk door de welig tierende brandnetels of het prikkeldraad dat hier en daar lag weg te roesten.

Het Prikkelandje werd begrensd door een hek aan de straatkant, volkstuintjes aan de rechterkant en de rest werd omspoeld door het kikkerslootje dat ik in een eerder berichtje vermeldde.
Het was verboden er te spelen.
We speelden er veel.

Wat ook niet mocht en dus veel werd gedaan was: fikkie stoken.
Dat was altijd weer spannend.
"Grote" jongens verzorgden het vuur, de kleinere moesten opletten of er iemand aan kwam, zo niet dan mochten ze zich bij het vuur scharen.
De z.g.n. "Uitkijken".
Rangen en standen.

Groot aanzien verkreeg hij, die op een gegeven moment benzine o.i.d had weten te bemachtigen, lees: van vader gestolen.
De spanning steeg.
Ook de uitkijken mochten het grote moment meemaken.
Mits ze gehoorzaam waren.

Elk jaar lees je in de krant van stoere vaders die met het zelfde bravoure als deze knaapjes met vuur omgaan.
Elk jaar lees je weer hoe fout het kan gaan.
Dat was ook hier het geval.
De kleding van de "uitkijk" vatte vlam.
Met een onwaarschijnlijke tegenwoordigheid van geest werd hij opgepakt en in het slootje gedompeld.
Op tijd om de vlammen te doven, maar niet op tijd genoeg om ernstige brandwonden te voorkomen.

Het eerste dat ik van hem hoorde toen hij uit het ziekenhuis kwam en zich wat beter voelde waren de overgetelijke woorden:
"Eerst woue ze me in de fik steeke
en toen woue ze me nog verzuipuh ook".


DQ
.

1 opmerking:

Anoniem zei

GEWELDIG!!!!!!!!!!!!!!