Commentaar, Gastenboek en/of Andere Zaken.

- Commentaar kan geleverd worden door via reacties (onder mijn berichten) te reageren.
- Mail kan via het envellopje dat onder mijn berichten staat.

- Het tekenen van het gastenboek kan met klikken op:

>>>>>>> G A S T E N B O E K <<<<<<<

--> In rechterkolom staat het Blogarchief.
--> In rechterkolom staat het Labelarchief.
--> Voor terug bladeren weblog zie onder de pagina:
Oudere Berichten

================================

================================



Klik op het beeld voor meer gegevens.

================================


================================
>>>> Mijn video's op YOUTUBE <<<<

(Kies video, plaats muis op
beeld en
klik daarna op pijl
of ga rechtstreeks naar mijn
video kanaal KLIK HIER)

Hoi allemaal

Hoi allemaal
Een groet van mij, Emanuele, uit het verre Italië. Veel plezier op de weblog van mijn opa.

dinsdag 5 februari 2008

Alibi

In een Interview in Trouw met de tekenaar Peter van Straaten kwam ik de onderstaande opmerking tegen:
„Martin Veltman, de reclameman die ook dichter was, heeft eens in een interview gezegd dat dichten het alibi van zijn bestaan was".

Dat is interessant en zette me weer eens aan het denken.
(Alweer? Ja, alweer!)
Want wat is het alibi van mijn bestaan, is alibi in dit verband hetzelfde als passie?
Wat geeft mijn leven bestaansrecht, kortom de bekende levensvragen waarop ik niet sluitende antwoorden kan vinden.
Maar dat maakt niets uit, het denken er over inspireert en maakt het leven in ieder geval mede de moeite waard.

Er zijn dingen die zo vanzelfsprekend zijn dat het amper een vraag is of ze onder dit etiket vallen .
Bijvoorbeeld partner, kinderen met aanhang, kleinkinderen, familie en vrienden en zo.
Daarom moet ik bij een poging een antwoord te vinden dit niet meewegen.
Maar het blijkt helemaal niet eenvoudig om de vraag te beantwoorden.

Alibi, passie, zin, doel.
Allemaal woorden en berippen die "er toe doen" en elkaar hier en daar overlappen.
Naar mijn overtuiging is het doel van het leven de voortplanting.
Alles staat in dienst van de voortplanting.
Voortplanting is pas mogelijk na overleving.
De drang tot overleven is groot en zit zo diep in onze genen dat we niet geremd worden als er al voldoende bronnen voor overleving beschikbaar zijn.

Doel is wat anders dan zin.
Niemand zal toch kunnen volhouden dat het leven van mensen die, om wat voor reden ook, kinderloos zijn daarom per definitie zinloos is.
Ik heb dat wel eens horen zeggen maar vind het volstrekte flauwe kul en harteloos.
Bovendien blijkt in de praktijk het tegendeel.

Ik heb op dit moment niet helemaal een antwoord maar voel dat het er wel is.
De hobbies, liefhebberijen die ik leuk, prettig en de moeite waard vind vormen geen van allen het alibi van mijn bestaan.
Er komt een moment dat ik de vinger kan leggen op de stukjes die mogelijk al lang op z'n plaats liggen en zal zeggen:
Wauw, dit is het.

DQ
.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

een onderwerp dat mij ook mateloos interesseert...
de zin van het leven...
alibi vind ik een rot woord, alsof je verantwoording af moet leggen om je leven 'nut'te geven.
je schrijft... er zij dingen die zo vanzelfsprekend zijn...' : ik denk dat de zin van het leven juist ook te maken heeft met verwondering, geen vanzelfsprekendheden. Je blijven verwonderen...Daarnaast spreekt de zin : worden wie je bent me aan. In mijn training op De Voorde hebben wij het vaak over de zin van het leven. ieder heeft zijn unieke talent in te brengen. Maar dit klinkt weer heel doelgericht. ook gewoon door te zijn voeg je al iets unieks toe aan de schepping. Dit alles te realiseren betekent 'sterven voor je sterft'. Een werkelijk schitterende italiaanse tekst van een klasiek muziekstuk van Stefano Landi : bisogna morire..sterf voordat je sterft, mijn lievelings cd, in figuurlijke zin dan he ;-)

Anoniem zei

nog eentje als waarschuwing over het alledaagse leven dat wij leiden vol met vanzelfsprekendheden en geeft ook het principe die before you die goed aan in andere metaforen...



Val niet weer in slaap

De ochtendbries heeft geheimen
en wil ze kwijt aan jou
Val niet weer in slaap
Vraag wat je werkelijk wilt
Val niet weer in slaap
Mensen lopen in en uit over
de drempel
waar de twee werelden elkaar raken
Daar is het gat van de deur
hij staat open voor jou
Val niet weer in slaap

Rumi 13e eeuw